دين وفطرت

“هر کسی نماز خواندن را ترک کند به اعدام محکوم می شود…”

آیا اجبار بودن نماز و روزه  در کشورهای اسلامی از دیدگاه اسلام قابل قبول هست؟ در برخی از کشورهای اسلامی هر کسی نماز خواندن را ترک کند به اعدام محکوم می شود. نظر شما در این مورد چیست

پاسخ:

‌هرگز در اسلام چنین دستوری نیست. برای روشن شدن صحّت و سقم اين گفته ها، لازم است ابتدا نقش اجبار در اسلام  را بصورت صحیح مورد مطالعه قرار داد.  مسلمان به کسی می گویند که وی تسلمیت به خدا دارد و عبادات را برای رضایت و خشنودی خدا انجام می دهد. البته خداوند عالم به نماز و عبادات ما محتاج نیست و نياز ندارد، لیکن ما به نماز خواندن و عبادت خداوند برای رسيدن به کمال نيازمند هستيم. ولی مجبور کردن کسی به نماز خواندن و روزه گرفتن و ترساندن او با مجازات اعدام درست نیست. خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى (طه 132)

“و خانواده ات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایی ورز؛ از تو رزقی نمی طلبیم، ما به تو روزی می دهیم و عاقبت نیک برای پرهیزکاری است”

اگر توجه فرمایید خواهید دید که در این آیه خدای متعال  نمی فرماید کسی را به نماز خواندن مجبور کن. بنابر این ما نباید کسی را مجبور به نماز نماییم بلکه خودمان نمونه باشیم تا آنان از ما عبرت بگیرند.

نکته دیگری که بطور کلی درخصوص دین و دینداری و در کنار آن انجام فرائض دینی باید مدنظر قرار داد این است که طبق آیات متعدد قرآن از جمله آیه «‌لا اکراه فی‌الدین»‌ برای دعوت کسی به دین اسلام آمده که به اجبار و زور نباشد. در واقع در مقابل آنچه با اجبار به انجام احکام و فرائض دینی صورت می پذیرد تظاهر در دین و دینداری است که این با روح جمله دین اسلام در تضاد است.

همچنین بخوانید:

امر به معروف یا اجبار دینی؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید