دين وفطرت
وظیفۀ شرعی  من در قبال آن چیست؟

وظیفۀ شرعی من در قبال آن چیست؟

وظیفۀ شرعی  من در قبال آن چیست؟

سوال: من راننده تاکسی در آلمان هستم. همانطور که می دانید با هر گونه انسان در ارتباطیم. برای مثال مسافران را به فروشگاه های مشروبات الکلی و یا مکانهایی که فحوش در آنجا انجام می شود می بریم. وظیفۀ شغلی ما رانندگان تاکسی این است که مسافر را از نقطۀ A  به نقطه B  برسانیم. آیا در برابر کجا بردن و چه کسی را بردن مسئولیت شرعی به عهده داریم یا نه؟

جواب: دانستن مکانی که مسافر می خواهد برود شما را در قبال کاری که او انجام می دهد مسئول نمی کند. در صورتی که مطمئن هستید که مسافر برای انجام کار غیر مشروع به مکان فاسق می رود، در آن صورت شما نباید کمکی به او کنید.

خداوند متعال چنین می فرماید:

مَّن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا وَكَانَ اللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقِيتًا

كسي كه  تشويق به كار نيكي كند نصيبي از آن براي او خواهد بود، و كسي كه تشويق به كار بدي كند سهمي از آن خواهد داشت، و خداوند حساب هر چيز را دارد و آنرا حفظ مي‏كند. (سوره نساء 4/85)

أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است. (سوره مائده 5/2)

شاید،اگر چاره ای جز انجام این کار نداشتید، می توان پولی که از این اشخاص گرفته اید را به فقرا و مستمندان بدهید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید