دين وفطرت

چرا در قران کریم “خوردن” مقدم بر “نوشیدنی” است؟

 

تغذیه انسان در آموزه های قرانی همچون سایر مسائل مورد توجه قرار گرفته است.خداوند متعال در کتاب خود همیشه غذا خوردن را پیش از نوشیدنی ذکر می کند. هنگام تأمل در قرآن ، متوجه می شویم که خداوند متعال و در کتاب خود  در شش جا می فرماید: “بخورید و بیاشامید”. حتی یکبار هم “بنوشید و بخورید” ذکر نمی کند.  مثلا در داستان مردی که خداوند صد سال وی را میراند، می فرماید: ”فَانْظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ”  ) به خوراکی و نوشیدنی خود بنگر که [پس از گذشت صد سال و رفت و آمد فصول چهارگانه] تغییری نکرده است) (بقره 259)

خداوند متعال در آیه‌ای دیگر از قرآن کریم نیز می فرماید: “مُتَّكِئِينَ فِيهَا يَدْعُونَ فِيهَا بِفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ وَشَرَابٍ” (ص 51). بنابراین در این آیه نیز بعد از میوه  نوشیدنی را  ذکر می نماید. بقول دیگر در این آیه نیز غذا بر نوشیدنی مقدم است ،

همچنین در آیه مومنون 33 می خوانیم:

“وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِلِقَاءِ الْآخِرَةِ وَأَتْرَفْنَاهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَيَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ” (لي اشرافيان خود خواه قوم او كه كافر شده بودند و لقاي آخرت را تكذيب كرده بودند و ناز و نعمت در زندگي دنيا به آنها داده بوديم گفتند: اين بشري است مثل شما! از آنچه شما مي‏خوريد مي‏خورد و از آنچه مي‏نوشيد مي‏نوشد!)

البته در گذشته می گفتند که نوشیدنی باید قبل از غذا مصرف کرد  تا آب معده رقیق نشود. اما متخصصان طب عقیده دارند که این اطلاعات یک نظریه قدیمی است و نه یک تحقیق علمی. در مورد آخرین تحقیقات عملی ، می گوید بهترین زمان برای نوشیدن در طول غذا است.

با توجه به آیات گذشته، می‌توان دریافت که آب برای جسم انسان خیلی مهمتر است و زندگی انسان به آب وابسته است. و با توجه به اینکه  دین مبین ما به عنوان یک دین کامل برای تمام جنبه‌های زندگی، احکام متناسبی را صادر کرده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید