دين وفطرت

چرت زدن وضو را باطل نمی کند

سوال:

سلام علیکم.

بعد ازخواندن سنت نماز صبح منتظر فرض بودم و در این زمان در روی میز کار چند لحظه چشمهایم را بستم و چرت زدم. آیا وضویم باطل شده است و دوباره باید وضو بگیرم؟

علیکم سلام:

در آیه ششم سوره مائده خدای متعال می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد هنگامي كه براي نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل مسح كنيد و اگر جنب باشيد خود را بشوئيد (غسل كنيد) و اگر بيمار يا مسافر باشيد يا يكي از شما از محل پستي آمده (قضاي حاجت كرده) يا با زنان تماس گرفته باشيد (آميزش جنسي كرده‏ ايد) و آب (براي غسل يا وضو) نيابيد با خاك پاكي تيمم كنيد و از آن بر صورت (پيشاني) و دستها بكشيد، خداوند نمي‏خواهد مشكلي براي شما ايجاد كند بلكه مي‏خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد شايد شكر او را بجا آوريد.

منظور از آیه ” اذا قمتم الی الصلاة” یعنی زمانیکه از خواب برخواستید این به معنی خوابدن است. ولی انسان می تواند وقتی که در راه می رود و یا هنگامی که صحبت می کند چند لحظه چرت بزند  این خواب نیست. سبب بطلان وضو در این مورد از دست دادن اختیار انسان در هنگام خواب می باشد.

خلاصه خواب عمیق وضو را باطل می‌نماید، ولی خواب سبک در حالت ایستادن و نشستن و تکیه دادن وضو را باطل نمی‌کند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید