دين وفطرت

چه کسی حق دارد پول پدر ناخودآگاه را مصرف کند؟

سلام علیکم اساتید ” وقف سلیمانیه”. سوالی دارم  و خواهشمندم مرا راهنمایی کنید. بعد از فوت مادرم،  پردم با زنی ازدواج کرده است، و من تنها دختر او هستم، برادر و خواهر ندارم.  پدرم الان مریض است و نمی تواند خود را کنترل کند و مدیریت خانه در دست زن است و زن از ازدواج اول فرزندان نبز دارد.  و او پول پدرم را به خواسته خود صرف می کند و چیزی که مرا نگران می کند این است که همسر پدرم پول پدرم را به فرزندان خود می دهد. و من می ترسم کارت بانکی پدرم را از او بخواهم.  سوال من این  است که من نیز متاهل هستم، آیا می توانم کارت پدرم را از او بگیرم؟

پاسخ:

و علیکم سلام

هر کس حق دارد پول خود را هر طور که می خواهد مصرف کند. تا زمانی که پدر زنده است ، هیچ کس حق مطالبه پول وی را ندارد حتی اگر بیمار باشد.  پول پدر پس از مرگ وی به ورثه هایش منتقل می شود. شما نیز  حق ندارید کارت های بانکی پدرتان را بگیرد.  الان پدرتان با زن خود زندگی می کند و نیازهای او و هزینه های بیماری و درمان او را زنش می داند.

اگر پدر بیهوش است و نمی تواند خانواده خود را کنترل کند ، این زن باید آنچه را که برای او و شوهرش کافی است دریافت کند. علاوه بر این، زن حق ندارد برای فرزندانش از پول شوهرش بدون اطلاع و اجازه او مصرف کند.  مگر اینکه خود شوهر وقتی سالم بوده به او اجازه داده باشد. به این منظور که فرزندان زن فقیر هستند و می خواستند به آنها کمک کنند. خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ (النساء 6)

“و هر که تهیدست است به اندازه متعارف مصرف نماید”

اما اگر شما مطمئن هستید که زن پدرتان پول وی را هدر میکند و آن را برای فرزندان خود بدون اجازه شوهرش مصرف می نماید  می توانید اقدامات لازم را برای حفظ حقوق پدرتان انجام دهد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید