دين وفطرت
یک پرسش

یک پرسش

یک پرسش

در آیه 56 سوره احزاب چنین آمده است:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد.

 و هر کس تا حالا نماز جماعت در ایران خوانده باشد، (غیر از ایران هم این رسم را دارند) می داند که بعد از خواندن آیه فوق معمولا صلوات می فرستیم:

“اللهم صل علی محمد و آل محمد” صلوات خوب و کامل بر محمد و آل محمد. اما سؤال ما این است که، وقتی خود خدا می فرماید – ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود برفرستید، چرا ما به جای درود فرستادن بر پیامبر، به خدا می گوییم: خدایا، بر پیامبر درود بفرست؟! اصلا خدا دارد صلوات می فرستد و می خواهد که ما هم بفرستیم، اما باز هم به خدا می گوییم که خودش بفرستد! جواب شما چیست؟

نظریه ها

  • سلام علیکم برداشت خودم از این ایه:
    شاید منظور آیه این است که پیامبر (ص) شخص بسیار والایی است که خدا و ملائکه بر او درود می فرستند ما هم باید این کار را بکنیم ولی نه اینکه صرفا هر وقت این آیه را شنیدیم فقط صلوات بفرستیم. بلکه اطاعت از پیامبر (ص) و رعایت دستورات الهی که بوسیله پیامبر (ص)بدست مردم رسیده است را بما گوشزد میکند. یعنی ارادت کامل به پیامبر (ص) که همان اطاعت بی قید و شرط از اوست. اینکه سعادت و ضلالت افراد در گرو این ابراز ارادت و اطاعت حقیقی است. شاید یکجور اتما حجت برای ایمان آورندگان باشد. امری مهمتر از فرستادن یک سلام معمولی ( که روزمره در رویارویی با افراد مختلف آنرا میگوییم)را از ما خواستار است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید