دين وفطرت
‏”یؤمنون بالغیب” چه کسانی هستند؟

‏”یؤمنون بالغیب” چه کسانی هستند؟

‏”یؤمنون بالغیب” چه کسانی هستند؟
در قرآن کریم مؤمنانی که بالغیب ایمان دارند مدح شده اند. اما در باره این که ‏آن چه کسانی هستند و مراد از غیب چیست به نظر ما مفسرین درست ‏برداشتی نکردند. جند نموده از دیدگاه رایج می آوریم:‏
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ‏
• فولادوند: آنان كه به غيب ايمان مى‏آورند و نماز را بر پا مى‏دارند و از ‏آنچه به ايشان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند
• مکارم: (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و ‏پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و ‏مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند.‏
• خرمشاهی: همان كسانى كه به غيب ايمان دارند و نماز را برپا مى‏دارند ‏و از آنچه روزيشان داده‏ايم، انفاق مى‏كنند
معنی غیب در لغت: آنچه كه ناپديد و از تو پنهان باشد، است. ‏
در آیه الغیب آمده است که ال از عوض از مضاف الیه می باشد. و منظور از ‏غیب، یعنی چیزی پنهان از دید دیگران قلب انسان می باشد. به این نحو ‏ترجمه آیه چنین خواهد شد:‏
ترجمه دین و فطرت: آنان كه با قبتهایشان (از ته دل) ايمان مى‏آورند و ‏نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند
مؤید این دیدگاه ما آیات ذیل می باشند:‏
إِذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ ‏يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ * اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ‏سَاء مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ * ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا ‏يَفْقَهُونَ* وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ ‏مُّسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ‏
چون منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مى‏دهيم كه تو واقعا پيامبر خدايى ‏و خدا [هم] مى‏داند كه تو واقعا پيامبر او هستى و خدا گواهى مى‏دهد كه ‏مردم دورو سخت دروغگويند* آنها سوگندهايشان را سپر ساخته‏اند تا ‏مردم را از راه خدا بازدارند، آنها كارهاي بسيار بدي انجام مي‏دهند* ‏اين به خاطر آن است كه آنها نخست ايمان آوردند سپس كافر شدند، لذا ‏بر دلهاي آنها مهر نهاده شده، و حقيقت را درك نمي‏كنند* هنگامي كه ‏آنها را مي‏بيني جسم و قيافه آنان تو را در شگفتي فرو مي‏برد، و اگر ‏سخن بگويند به سخنانشان گوش فرا مي‏دهي، اما گوئي چوبهاي خشكي ‏هستند كه بر ديوار تكيه داده شده، هر فريادي از هر جا بلند شود بر ضد ‏خود مي‏پندارند، آنها دشمنان واقعي تو هستند از آنان برحذر باش، ‏خداوند آنها را بكشد چگونه از حق منحرف مي‏شوند؟
خلاصه، منظور آیه 3 سوره بقره ایمان آوردن به جیزی که از چشم ما ‏پوشده است نیست، بلکه ایمان به وسیله ای که از دید دیگران پوشیده ‏است، یعنی ایمان با قلب می باشد.‏

نظریه ها

    • و علیکم السلام
      سایت مذکور را نمی دانیم
      باید بررسی کنیم تا بتوانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم

    • سلام. بله، ملاحظه کردیم پایگاه بدی نیست. اما در برخی دیدگاه ها خیلی نظرات مان فرق می کند، مخصوصا در مباحث قرآنی. ولی باز هم خوب است که یک سایت به زبان فارسی با محوریت قرآنی نه حدیثی وجود دارد

  • سلام
    تشکر می کنم که سایت رو ملاحضه نمودید.
    منظور از “بما انزل من قبلک” در ایه 4 سوره بقره چیست؟ در ایه گفته همون طور که به قران ایمان دارید به کتب من قبل هم همین طور ایمان داشته باشید ولی چندین ساله به ما گفتن که کتب من قبل تحریف شده اند و دست خورده اند ایا چنین چیزی ممکن است الله از یه طرف به ما دستور دهد که به علاوه بر قران به کتب من قبل هم ایمان داشته باشید ولی از یه طرف علما می گویند که کتب من قلل تحریف شده اند؟
    نظر شما در مورد کتب من قبل چیست؟

    • سلام متشکریم
      شمش جواب سوال شما
      ایمان به کتب قبلی به آن معنی نیست که ما همه شان را بخوانیم و برسی کنیم و بعد از این که مطماین شدیم بگوییم این کلام الله است. یعنی ما وظیفه داریم خوب بررسی کنیم قرآن را و بعد به آن ایمان بیاوریم. بعد از این که ایمان اورده باشیم، کل کتبی که در آن آمده به آن ایمان بیاوریم یعنی ایمان به این که قبل از قرآن این کتاب ها نازل شده بودند. و الا خیلی از کتاب های قبلی در دسترس ما نیستند تحریف شدن کتاب های قبلی با متن قرآن ثابت است اما از طرف دیگر همان قرآن می فرماید که بین آنها افرادی هستند که نباید از عاقبت خود بترسند بقره 62

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید