دين وفطرت

آیا پیامبر اکرم (ص) دستور اسير كردن زنان را داده است؟

” السلام علیکم، من  از یک روحانی شنیدم که می گفت رسول خدا (ص) در یکی از جنگ ها دستور اسارت زنان را داده است. یعنی حضرت رسول الله (ص) اسیر گرفتن زنان را جایز می دانست.  نظر شما در مورد این جمله چیست؟  به طور کلی در دین ما  اسارت چه حکمی دارد و آیا خداوند  در مورد حرمت یا حلیت آن چه می فرماید؟”

پاسخ:

علیک السلام و رحمت الله.

هر روایتی که بگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زنان را به اسارت درآورده یا اسیر کرده یا کشته است، از روایات جعلی است. متاسفانه  این گونه روایات و احادیث در لابه لای احادیث اسلامی و میراث اسلامی وجود دارد. و در اصلِ وجودش در میان روایات هیچ شک و تردیدی نیست. نباید فراموش کرد که خداوند متعال به پیامر خود  دستور داده است که پس از پایان جنگ، اسرا را با دیه یا بدون دیه آزاد کند:

فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ  [محمد: 4]

“هنگامي كه با كافران در ميدان جنگ رو به رو مي‏شويد گردنهايشان را بزنيد، و همچنان ادامه دهيد تا به اندازه كافي دشمن را درهم بكوبيد، در اين هنگام اسيران را محكم ببنديد، سپس يا بر آنها منت گذاريد (و آزادشان كنيد) يا در برابر آزادي از آنها فديه بگيريد، و اين وضع همچنان ادامه يابد تا جنگ بار سنگين خود را بر زمين نهد، برنامه اين است، و هر گاه خدا مي‏خواست خودش آنها را مجازات مي‏كرد، اما مي‏خواهد بعضي از شما را با بعضي ديگر بيازمايد، و كساني كه در راه خدا كشته شدند خداوند هرگز اعمالشان را نابود نمي‏كند”

و اگر هر کس ادعا کند که حضرت پیامبر غیر از این کار کرده است به این معنی است که آن حضرت  را به مخالفت با قرآن اتهام می کند ، در حالیکه  او اولین کسی بود که از قرآن پیروی کرد و به آن عمل نمود، خداوند متعال می فرماید:

﴿‌وَاتَّبِعْ ‌مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ﴾ [يونس: 109]

و از آنچه بر تو وحي مي‏شود پيروي كن و شكيبا باش (و استقامت نما) تا خداوند فرمان (پيروزي را) صادر كند و او بهترين حاكمان است.

همان طور که پیش از این گفته شد،  اسارت و بندگی در دین خدای متعال مبنایی ندارد. اسلام آمد تا آداب و رسوم پیش از اسلام را از بین ببرد و به پدیده های منفی که از آنها به ارث رسیده بود بپردازد.

 

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید