دين وفطرت

آیا می توان زکات فطره را به برادر یا خواهر فقیر داد؟

آیا می توان زکات فطره را به برادر یا خواهر فقیر داد؟

السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته..

من یک برادر دارم که متاهل و دارای سه فرزند است. او در سوریه زندگی می کند. گرچه کار می کند ولی درامدش کم و برای او کافی نیست.  آیا می توانم زکات فطره یا بخشی از آن را به او یا به  فرزندانش بپردازم؟

پاسخ: وعليكم السلام ورحمة الله

کسی که درآمدش از نیازهای اولیه اش کمتر باشد فقیر است. و اگر برادر یا خواهر  فقیر باشد ، دادن   زکات فطریه یا صدقات دیگری به آنها  جایز هست. زیرا برادر و خواهر واجب النفقه نیستند. واجب النفقه  مرد، زن و فرزندان و پدر و مادر هستند. بر انسان  واجب است هزينه های ضروری زندگی اين افراد را تامين كند. چنانچه در بالا ذکر نمودیم برادر و خواهر واجب النفقه نیستند تامین هزینه های زندگی آنها بر عهده برادر نیست. بنابر این انسان می تواند زکات فطریه اش را به آنها بپردازد. علاوه بر این خویشاوندان بیش از سایران به صدقه و زکات استحقاق دارند.  چون خدای متعال در قران کریم در این مورد می فرماید:

“وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي ‌الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي ‌الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا” (النساء ٣٦)

و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكي كنيد؛ و همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان، و همسايه نزديك، و همسايه دور، و دوست و همنشين و واماندگان در سفر و بردگاني كه مالك آنها هستيد، زيرا خداوند، كسي را كه متكبر و فخرفروش است، دوست نمي‏دارد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید