دين وفطرت

 آیا آفرینش حیوانات نیز مانند انسانها از خاک است؟  

آیا آفرینش حیوانات نیز مانند انسانها از خاک است؟

کتاب خدا عنصر اولیه آفرینش انسان و حیوانات را آب معرفی نموده است و می فرماید: وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ” (انبیاء، 30)  یعنی هر چیز زنده‌‏اى را از آب قرار دادیم. و نیز می فرماید “وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء” ( نور، 25) و خداوند هر جنبنده‏‌اى را از آبى آفرید.

منظور از آب در این آیات ، آبی است که از خاک تصفیه شده است. باید توجه داشت که خلقت انسان و حیوان از نظر قرآن یکسان است و  تفاوت تنها با دمیدن روح در رحم مادر بوجود می آید. هنگامی که  به آیه 14 سوره مومنون نگاه می کنیم این واقعیت را می بینیم که خدای متعال در آیه  به مسئله خلقت انسان می پردازد:

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چيزي شبيه گوشت جويده) و مضغه را به صورت استخوانهائي در آورديم، از آن پس آن را آفرينش تازه‏ اي ايجاد كرديم، بزرگ است خدائي كه بهترين خلق كنندگان است!

همانطور که در بالا اشاره شد تفاوت اصلی انسان و حیوان در روح آنهاست، به عنوان مثال ، تفاوت تلفن شما با سایر تجهیزات الکتریکی این است که دستگاه داخل گوشی متفاوت است و شما می توانید با وسیله تلفن زنگ بزنید و با کسی دیگر  صحبت کنید، زیرا سازنده آن دستگاهی برای صحبت کردن در داخل آن گذاشته است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید