دين وفطرت

زنی که خواهان طلاق است باید سه ماه عده نگه دارد؟

آیا زنی که برای درخواست جدایی از شوهرش قرار گذاشته باشد باید سه ماه عده نگهدارد یا می تواند در یک جلسه طلاق دهد؟

پاسخ:

ابتدا دقت کنیم که زنی که خواهان طلاق دادن شوهرش  است برای او نیاز نیست سه ماه عده نگه دارد. مهمترین چیز در  این مساله این است که باید از هر طرف حاکمان دخالت نمایند. چنانچه خدای متعال در آیه 35 سوره نساء می فرماید:

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا

و اگر از جدايي و شكاف ميان آنها بيم داشته باشيد، داوري از خانواده شوهر، و داوري از خانواده زن انتخاب كنيد (تا به كار آنان رسيدگي كنند) اگر اين دو داور تصميم به اصلاح داشته باشند خداوند كمك به توافق آنها مي‏كند، زيرا خداوند دانا و آگاه است (و از نيات همه با خبر است.)

وفق آیه مذکور داورانی از خانواده طرفین  برای حکمیت بین آن دو ضروری است و علاوه براین تحکیمها لازم است از نزدیکان باشند که زن بتواند مشاکل خود را به آنها بیان نماید.

علاوه بر این در سوره بقره آیه 229 می خوانیم:

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

طلاق، دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهداري كند (و آشتي نمايد)، يا با نيكي او را رها سازد (و از او جدا شود). و براي شما حلال نيست كه چيزي از آنچه به آنها داده‏ ايد، پس بگيريد، مگر اينكه دو همسر، بترسند كه حدود الهي را بر پا ندارند. اگر بترسيد كه حدود الهي را رعايت نكنند، مانعي براي آنها نيست كه زن، فديه و عوضي بپردازد (و طلاق بگيرد). اينها حدود و مرزهاي الهي است، از آن، تجاوز نكنيد! و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است.

خلاصه زن هنگامی که طلاق می دهد برای او لازم نیست مدتی منتطر باشد. عده بمعنای مدتی است که زن بعد از جدایی از شوهر خود در حالت انتظار بسر می برد که تا مشخص نماید باردار شده است یا نه. تا وقتی که اطمینان از عدم باردار باشد می تواند مجددا ازدواج نماید.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید