دين وفطرت

آیا  قضای نماز و روزه پدر بعد از وفات ﺍﻭ بر عهده پسر ﺑﺯﺭگتر است؟

 

اولاً لازم است بدانیم که در دین اسلام هیچ نمازی قضا ندارد. در این باره در قران و احادیث دلایلی صحیح وجود ندارد. چون نماز عبادتی است که هیچ سببی موجب ترک آن نمی­شود. به این خاطر، نمازها باید به وقت خود ادا شود . زیرا برخی از چیزها برگشت ندارد. برای نمونه، اگر ما فرصت نکردیم نهار بخوریم و به وقت شام رسیدیم فقط شام میخوریم، نهار و شام را که باهم نمی­خوریم . به اين معنا كه همانطور كه خوردن غذا جهت تغذيه جسم انسان و برآورده نمودن نيازها و قوت بخشیدن به جسم است، نماز نيز، به عنوان غذاي روح، پروش دهنده فضائل اخلاقي و ملكات نفساني و روحيه تقوا و پرهيزگاري و ايجاد كننده قدرت بازدارندگي روحي در مقابل هجمه شهوات و انحرافات است. اما مساله ادای نمازهای قضای پدر توسط فرزند هم یکی از بدعتهایی است که به دین اضافه شده و متاسفانه بسیاری از مردم به آن قائلند و خصوصا در بین تشیع توسعه یافته است.

باید توجه داشت که خدای متعال در این باره می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُور.

اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد و از روزى بترسيد كه هيچ پدرى به داد فرزندش نرسد، و هيچ فرزندى فريادرس پدرش نباشد، بى‏گمان وعده الهى حق است، پس زندگانى دنيا شما را نفريبد، و [شيطان‏] فريبكار شما را نسبت به خداوند فريفته نگرداند. (لقمان 33)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید