دين وفطرت

مراسم ازدواج در اسلام چگونه باید باشد؟

در مجلسهای عروسی کشور ما زنان و مردان با هم مشارکت می نمایند و تا اواخر شب باهم رقص می کنند آیا این از نظر دین مناسب است؟

پاسخ:

مسلمان واقعی کسی است که در همه امور خود به فرمان خداوند متعال اتباع کند و آخرت را بر دنیا ترجیح دهد  و حرام ها  را به امید بهشت ​​رها کند.

جشن گرفتن برای عقد در دین ما بسیار پسندیده می باشد. ولی مجالس عروسی که در آن مردان و زنان با هم می رقصند وکارهایی از قبیل، موسیقی مبتذل، رقص مختلط، استفاده از نوشیدنی های حرام انجام می دهند از کارهای شیطانی است. یعنی شیطان سعی می کند تا انسان ها را با این کارها گمراه کند.  البیته شادمانی تنها در لذت های مادی گذرا خلاصه نمی شود، بلکه انسان می تواند با راهای حلال نیز شادمانی کند. در کتاب خدا می خوانیم:

﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا. قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا. قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا. وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ ‌بِخَيْلِكَ ‌وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا. إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا﴾ [الإسراء: 61-65]

“به ياد آوريد زماني را كه به فرشتگان گفتيم براي آدم سجده كنيد، آنها همگي سجده كردند جز ابليس كه گفت آيا براي كسي سجده كنم كه او را از خاك آفريده‏ اي؟!(سپس) گفت اين كسي را كه بر من ترجيح داده‏ اي اگر تا روز قيامت مرا زنده بگذاري همه فرزندانش را جز عده كمي گمراه و ريشه كن خواهم ساخت!! فرمود: برو! هر كس از آنان از تو تبعيت كند جهنم كيفر آنها است، كيفري است فراوان! هر كدام از آنها را مي‏تواني با صداي خودت تحريك كن، و لشكر سواره و پياده‏ ات را بر آنها گسيل دار، و در ثروت و فرزندانشان شركت جوي، و آنها را با وعده‏ ها سرگرم كن ولي شيطان جز فريب و دروغ وعده‏ اي نمي‏دهد. (اما بدان) تو هرگز سلطه‏ اي بر بندگان من پيدا نخواهي كرد (و آنها هيچگاه به دام تو گرفتار نمي‏شوند همين قدر كافي است پروردگارت حافظ آنها باشد”

بنابر این مواردی که باید در مراسم عروسی از آنها اجتناب شود مواردی هستند که دین ما آنها را ممنوع کرده است. از جمله چنانچه در بالا ذکر کردیم رقص مختلط مردان و زنان نامحرم، یا اینکه رقص زنان در حضور مردان، نوشیدن مشروبات الکلی، مزاحمت همسایه ها با صدای آلات موسیقی تا پاسی از شب  و الخ. خلاصه مجالس عروسی باید برای رضای خداوند متعال  باشد و و حلال و حرام‌های خدا در آن رعايت شود.

برای اطالاع بیشتر بخوانید:

آیا رقصیدن در مجالس شادی جایز هست؟

نظر اسلام درباره برگزاری جشن عروسی چگونه است؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید