دين وفطرت

آیا بت پرستیدن پیامبر (ص) قبل از بعثت صحت دارد؟

آیا بت پرستیدن پیامبر (ص) قبل از بعثت صحت دارد؟

سوال:

در آیه 66 سوره مومن می خوانیم: “بگو: من نهي شده‏ ام از اينكه معبودهائي را كه شما غير از خدا مي‏خوانيد بپرستم، و ماءمورم كه تنها در برابر پروردگار عالميان تسليم باشم”.

ناگفته پیداست که در زمان قبل از پيامبر(ص) مردم مكه بت پرست بودند،  آیا مگر رسول خدا نیز مانند دیگران  قبل از اسلام بتپرست بود و خدا  بعدا او را از پرستش به بت نهی کرده است؟

پاسخ:

در واقع این آیه تذکری برای مشرکین است، آنان که می خواستند حضرت پیامبر دست از دعوت خود بردارد و به بتهای آنان بپرستد. دلیل ما از قرآن کریم نخست این آیه است.  چنانچه در سوره زمر می خوانیم: قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ /بگو اى نادانان آيا مرا وادار مى ‏كنيد كه جز خدا را بپرستم.

از این آیه معلوم می شود که مشرکین امید و باور  داشتند که تا پیامبر  از راه خود دست بردارد. ولی  آیه “من نهي شده‏ ام از اينكه معبودهائي را كه شما غير از خدا مي‏خوانيد بپرستم” آنها را مایوس می کند.

با این نوع توضیحات می توان نتیجه گرفت که آیه مذکور به این معنی نیست که رسول خدا قبلا بتپرست بود و خدا او را از آن منع کرد. بنابراین رسول خدا در دوران قبل از نبوت گرچه از طرف خدا به او کتابی نازل نشده بود در دین فطرت خود یعنی در یکتاپرستی  بود و هرگز به بتها پرستش نکرد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید