دين وفطرت

چه لزومی دارد که نماز را رو به قبله بخوانیم؟

در آیه 115 سوره بقره می خوانیم که خدای متعال می فرماید:

“وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ”؛ مشرق و مغرب از آن خداست پس به هر جای که رو کنید، همان جا رو به خداست.

مگر خدا همه جا نیست پس چرا در موقع نماز خواندن باید حتما رو به قبله بایستیم؟ مگر این آیه دلیل واجب نبودن قبله را بیان نمی کند؟

پاسخ:

خدای متعال موجودی هست که نمی توان او را در جایی تصور کرد و همچنین نمی توان تصور کرد که خدای متعال در جایی حضور نداشته باشد. علاوه بر این ممکن است این سوال به ذهن برسد که پس چه لزومی دارد که نماز را رو به قبله بخوانیم؟

ابتدا باید به این نکته توجه کرد که آیه 115 سوره بقره آیات در باره یهود و نصاری است که یکی از انها به سوی مغرب و یکی دیگر به سوی مشرق عبادت می کنند. بنابر این خدا می فرماید به هر جای که رو کنید من آنجا هستم.

ولی پاسخ به سوالتان که چرا رو به مسجد الحرام نماز می خوانیم علتش این است که خدای متعال در آیه 149 سوره بقره این امر را می دهد.

وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (۱۴۹)

از هر جا خارج شدي روي خود را به جانب مسجد الحرام كن، اين دستور حقي است از طرف پروردگار تو و خداوند از كردار شما غافل نيست.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید