دين وفطرت

آیا ازدواج بدون رضایت والدین ممکن است؟

قبل از پاسخ لازم به یادآوری است که در این زمینه آیه ای در کتاب خدا وجود دارد.  بعنوان مثال در آیه 232 سوره بقره خداوند عالم می فرماید:

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذَلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿۲۳۲﴾

“و هنگامي كه زنان را طلاق داديد و عده خود را به پايان رسانيدند، مانع آنها نشويد كه با همسران (سابق) خويش، ازدواج كنند! اگر در ميان آنان، به طرز پسنديده‏ اي تراضي برقرار گردد. اين دستوري است كه تنها افرادي از شما، كه ايمان به خدا و روز قيامت دارند، از آن، پند مي‏گيرند (و به آن، عمل مي‏كنند). اين (دستور)، براي رشد (خانواده‏ هاي) شما موثرتر، و براي شستن آلودگيها مفيدتر است، و خدا مي‏داند و شما نمي‏دانيد”

همانطور که از این آیه پیداست، ازدواج کردن افراد که تمایل به ازدواج با یکدیگر دارند، مستلزم طی کردن مراحل قانونی خاصی است. از جمله مهم‌ترین شرایط لازم می‌توان به رضایت دو طرف اشاره کرد. راضی بودن طرفین برای ازدواج لازم است و در صورت توافق بین طرفین، هیچ کس حق ندارد  آنها را از ازدواج باز دارد.

موضوع مهم دیگری که باید حتما به آن دقت گردد این است که بهتر است والدین به فرزندان خود حق انتخاب بدهند و آنها با افراد دلخواه خود ازدواج کنند زیرا ازدواج بدون اجازه والدین زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در ازدواج فرزند توسط والدین ایجاد شود، در این مورد  فرزند بدون اجازه ابوین با شخص مورد علاقه خود ازدواج می کند و در عقد ازدواج شخص ثالث بجای والدین آنها شرکت می کنند. اما هر فرزندی آرزو می نماید که پدر و مادرش در ازدواج او شرکت کنند.

علاوه بر این فرزندان نیز بهتر است باید سعی کنند والدین خود را در مورد انتخابی که در ازدواج کردند  صحبت کنند و از آنها بخواهند که به انتخاب آنها احترام بگذارند و یکدیگر را بفهمند. بنابراین بقول معروف مسلمان در برابر ابوین  چاره ای جز صبر و بردباری و برخورد مناسب و نیکو ندارد. و لازم است که اگر برخورد نامناسبی از پدر و مادر دید از او خواهش کند که این کار را ترک کند.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید