دين وفطرت

چرا ما با وجود ندیدن حضرت محمد (ص) در شهادتین لفظ “اشهد” را استفاده می‌کنیم؟

سوال:

چرا ما با وجود ندیدن حضرت محمد (ص) در شهادتین لفظ اشهد را استفاده می‌کنیم؟ ما چطور به پیامبری حضرت محمد شاهدیم در حالی که نزول وحی را ندیدیم.

پاسخ:

اولاً می توان گفت که شهادت ما به نیوت حضرت محمد (ص) مربوط به اعتقاد ما به قرآن کریم است.یعنی ما نبوت حضرت محمد (ص) را بعنوان رسول خدا قبول داریم زیرا به قرآن ایمان داریم. چنانچه قرآن به ما می فرماید که اگر به این  کتاب شک دارید، شما نیز سوره ای مانند آن بیاورید. علاوه بر این  اصل شهادت، یعنی گواهی دادن و هیچ الزامی ندارد که حتماً دیداری باشد.

مثل این که شما به مملکتی می روید و در آنجا  زمین خشکی را می بینید. و مطمئن هستید که مدت زمان طولانی  است که این زمین نیاز به آب هست و می گویید: شهادت می دهم که مدت‌هاست اینجا بارانی نباریده است. اما شما هرگز ندیده اید که آخرین بار  چه زمانی به آنجا باران باریده است. نمونه های زیادی از این دست می توان ذکر کرد.

پس زمانی که می گوییم : “أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله” به شناخت‌های عقلی، علمی و قلبی خودمان شهادت می‌دهیم و نه به دیدن چشم؛ و شهادت درست و صادق می‌باشد. در دنیای معنوی، گاهی نیازی به دیدن با چشم نیست،  مثلاً یک نابینا می تواند بدون اینکه با چشم ببیند شاهد چیزی باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید