دين وفطرت

آیا جهاد فقط برای مردان جایز هست؟  و آیا زن حق شرکت در جهاد مانند مردان دارد؟

سوال:

آیا جهاد فقط برای مردان جایز هست؟  و آیا زن حق شرکت در جهاد مانند مردان دارد؟

پاسخ:

خدای متعال در کتاب خود چنین می فرماید:

وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرً

چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‏ اند پيكار نمي‏كنيد؟، همان افراد (ستمديده‏ اي) كه مي‏گويند خدايا ما را از اين شهر (مكه) كه اهلش ‍ ستمگرند بيرون ببر و براي ما از طرف خود سرپرست قرار بده. و از براي ما از طرف خود يار و ياوري تعيين فرما.(نساء 75)

اطلاق و سیاق آیه و تنقیح مناط آن، زن و مرد را یک‏جا شامل می‏شود و این حکم را برای هر دو لازم می‏شمرد. این نموداری از وظیفه جمعی افراد جامعه است که قرآن آن را ترسیم می‏کند و در این بخش، فرقی بین زن و مرد نیست.

چنانچه در بالا ذکر کردیم هیچ تفاوتی بین زن و مرد در احکام خداوند وجود ندارد. اگر سوره نور را با دقت بخوانید، می بینید که حضرت محمد (ص)  زمانی که به جنگ با قبیله بنی مصطلق می رفت، ام المومنین عایشه را همراه خود برد. و حتی  هنگام بازگشت از سوی منافقین به افترای زنا مورد اتهام قرار گرفت. تنها نگاهی به سیره حضرت پیامبر روشن می‏نماید که آن حضرت بارها همسرانش را با خود به قزوه ها برده بود.

علاوه بر این، روایاتی درباره شرکت زنان مسلمانان در جنگ احد نیز وجود دارد.

اما معمولاً زنان به دلیل عدم نیاز در جنگ ها شرکت نمی کنند. اما این بدان معنا نیست که منعی وجود دارد. ازاین‏روشرکت زنان در جهاد در دین ما اشکالی ندارد و زن مانند مردان حق شرکت در جهاد را دارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید