دين وفطرت

زنان  نیز مانند مردان باید در نماز جمعه شرکت کنند.

سوال:

چرا زنان حق شرکت در نماز جمعه را ندارند؟

جواب:

زن و مرد از نظر آفرینش اداری، دارای وحدت نوعی می‌باشند و از لحاظ استعداد و از جمله نیروی عقل، همانندی دارند، خدای متعال در عبادت تفاوتی میان زن و مرد نگذاشته است و در نظر خدای متعال یکسان هستند ولی نخستین نکته برای درک بهتر فلسفه تفاوت‌ها اینکه در نگاه دین، زن و مرد هر دو در ذاتشان تفاوتی نیست ، بلکه تفاوت در جنسیت آنهاست.

در پاسخ به سوال شما می توان گفت  که نماز جمعه بر هر کسى که بتواند آن را بجا آورد واجب است و آن نمازى است که پروردگار ما در آیه نهم سوره جمعه بدون فرقى بین زن و مرد بدان امر فرموده است.

خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ، ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ (الجمعة 9)

“اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد! هنگامي كه براي نماز روز جمعه اذان گفته مي‏شود به سوي ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براي شما بهتر است اگر مي‏دانستيد”

اما عدم شرکت در نماز جمعه در صورت وجود عذر شرعی، مانند اینکه زن فرزندان کوچکی داشته باشد که نمی تواند آنها را ترک کند، جایز است.ولی اگر زنان عذری نداشته باشند، شرکت در نماز جمعه مانند مردان اشکالی ندارد. یعنی اگر زن بتواند بدون غذری  به مسجد برود، هرگاه اذان نماز جمعه را بشنود، بايد براى خواندن نماز جمعه در مسجد تلاش كند.

ولی متاسفانه در دوران ما زنانی که مایل به شرکت در نماز جمعه هستند با این مشکل مواجه می شوند که جامعه به بهانه جلوگیری از فتنه که یک فتنه خیالی است اجازه نمی دهند آنها در نماز جمعه شرکت کنند.

اگر تاریخ نبوی را با دقت بخوانیم خواهیم دید که زنان همراه با پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ در مسجد ایشان نماز می‌خواندند و در خطبه و نماز جمعه حاضر می‌شدند و بسیاری از زنان همراه پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ در نماز جمعه شرکت می‌کردند. بنابر این دلیلی که زنان را از رفتن به خانه های خدا باز می دارد، باید رد کرد، زیرا با نص صریح قرآنی در تضاد است.

همچنین بخوانید:

آیا نماز جمعه برای زنان نیز فرض هست؟

زنان و نماز جمعه

آیا نماز جمعه برای مردان واجب است؟

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید