دين وفطرت

آیا حدیث “خانه ای كه سگ در آن باشد، ملائكه به آن در نمی آیند” صحیح است؟

سلام علیکم

آیا این درست است که با بودن سگ در خانه دعا اجابت نمی شود. و همچینین حدیثی از  پیاامبر(ص) نقل می شود فرمود: “خانه ای كه سگ در آن باشد، ملائكه الهی به آن در نمی آیند”

آیا این حدیث صحیح است؟

پاسخ:

وعلیکم سلام

سگ در بسیاری از زمانها و جاها  در کنار انسان قرار داشته  و انسانها از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده کردند. و همچنین در قران کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده است:

خدای متعال در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید:

وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ

“…سگشان بر آستانه ی غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.”

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

“و اگر می‌خواستیم به آن آیات او را رفعت مقام می‌بخشیدیم، لیکن او به زمین (تن) فروماند و پیرو هوای نفس گردید، و در این صورت مثل و حکایت حال او به سگی ماند که اگر بر او حمله کنی و یا او را به حال خود واگذاری به عوعو زبان کشد. این است مثل مردمی که آیات ما را بعد از علم به آن تکذیب کردند. پس این حکایت بگو، باشد که به فکر آیند” ( اعراف 176)

یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ

از تو سوال مي‏كنند چه چيزها براي آنها حلال شده است بگو آنچه پاكيزه است براي شما حلال گرديده و (نيز صيد) حيوانات شكاري كه از آنچه خداوند به شما تعليم داده به آنها ياد داده‏ ايد (براي شما حلال است) پس از آنچه اين حيوانات براي شما (صيد مي‏كنند و) نگاه مي‏دارند بخوريد و نام خدا را بر آن بريد و از خدا بپرهيزيد كه خداوند سريع الحساب است. (مائده 4)

سگ نیز مانند دیگر حیوانات توسط خدای متعال خلق شده است. در زمان ما نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار،و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد بر همه ما معلوم است. پس چطور می شود که آن حیوانی که به انسان این قدر فایده می دهد از طرف پیامبر (ص) ملعون شمرده باشد؟ خدای متعال در قران کریم برای ما بیان کرده است که کدام حیوانات را بخوریم و کدامشان  را نخوریم.

علاوه بر این در کتاب خدا از نجاست سگ سخنی به میان نیامده است.  بی شک این حدیث صحیح نیست و نگهداری سگ از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید