دين وفطرت

 اگر زن بعد از طلاق با شوهرش دوباره با او ازدواج کند عقد نکاح  واجب هست؟

سلام سوالی از خدمتتان داشتم ، آیا  اگر زن بعد از طلاق با شوهرش دوباره با او ازدواج کند عقد نکاح  واجب هست؟

پاسخ:

پاسخش این است که تقاضای درخواست طلاق از طرف زن یا شوهر،  دارای تفاوت آشکاری می باشد. یعنی طلاق مرد و زن فرق دارد. طلاقی که به اراده زوج انجام می شود به آن طلاق می گویند ولی اگر  طلاق به اراده زن  انجام می شود افتداء گفته می شود.

خدای متعال در باره طلاق در کتاب خود می فرماید:

“الطَّلاَقُ‌ مَرَّتَانِ‌ فَإِمْسَاکٌ‌ بِمَعْرُوفٍ‌ أَوْ تَسْرِيحٌ‌ بِإِحْسَانٍ‌ وَ لاَ يَحِلُ‌ لَکُمْ‌ أَنْ‌ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَ‌ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ‌ يَخَافَا أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ‌ فَإِنْ‌ خِفْتُمْ‌ أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ‌ فَلاَ جُنَاحَ‌ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ‌ بِهِ‌ تِلْکَ‌ حُدُودُ اللَّهِ‌ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ مَنْ‌ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ‌ فَأُولٰئِکَ‌ هُمُ‌ الظَّالِمُونَ” (بقره/ 230)

طلاق، (طلاقی که رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است (و در هر مرتبه،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهداری کند یا با نیکی او را رها سازد (و از او جدا شود). و برای شما حلال نیست که چیزی از آنچه به آنها داده‌اید، پس بگیرید؛ مگر اینکه دو همسر، بترسند که حدود الهی را برپا ندارند. اگر بترسید که حدود الهی را رعایت نکنند، مانعی برای آنها نیست که زن، فدیه و عوضی بپردازد (و طلاق بگیرد). اینها حدود و مرزهای الهی است؛ از آن، تجاوز نکنید! و هر کس از آن تجاوز کند، ستمگر است.

همانگونه که در آیه مذکور  توضیح داده شد ،ولی خدای متعال فقط برای مردان حد طلاق گذاشته و  برای زنان حد افتداء نگذاشته است. خلاصه مطلب اینکه زنی که از شوهرش جدا شده می تواند با او ازدواج کند و نیاز به نکاح جدیدی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید