دين وفطرت

آیا خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر حرام است؟

بعضیها می گویند که پس از ازدواج برای زن واجب هست هنگامی که از خانه بیرون می رود باید از شوهرش اجازه بگیرد؟ آیا این صحیح است؟ و به طور کلی زن در کدام موارد باید از شوهر اجازه بگیرد؟

پاسخ:

خدای متعال در مورد وظایف زن و مرد در کتاب خود چنین می فرماید:

فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ (نساء 34)

“پس زنان شایسته مطیع (بخدا) و در غیبت آنان حافظ باشند/ یعنی زنان در غیاب شوهرشان باید حق آنها را حفظ کنند.

متاسفانه مترجمان در این آیه زنان را “مطیع شوهران” ترجمه کردند،  ولی در این آیه اطاعت به خدای متعال است. زیرا اگر آیه 35 سوره احزاب را بخوانیم، خواهیم دید که این دو آیه یکدیگر را تایید می نماید:

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

“مسلماً خدا برای مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان،و مردان و زنان عبادت پیشه،و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه دهنده،و مردان و زنان روزه دار،و مردان و زنان حفظ کننده خود از پلیدی های جنسی، و مردان و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند، آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است”

بنابر این زن و مرد هردو مطیع خدای متعال هستند.خدا به مردان امر می نماید تا با زنان با “معروف” یعنی مطابق به قوانین خدا رفتار کنند (وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ)

خلاصه خروج زوجه برای امورعادی روزمره از منزل نیاز به رضایت شوهر ندارد مگر اینکه مانع استیفای حقوق شوهر بشود. اعضای خانواده باید آنقدر به یکدیگر اعتماد داشته باشند که برای بیرون رفتن معمولی مانند رفتن به منزل پدرش، یا خروج برای برآورده کردن نیازمندی هایش نیاز نداشته باشد از یکدیگر اجازه بگیرند و فقط اطلاع دادن به یکدیگر کافی است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید