دين وفطرت

معامله با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین

سلام علیکم اساتید عزیز بنیاد سلیمانیه.

آیا معامله با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین مشکل شرعی دارد و حرام است؟

علیکم سلام

بیت کوین و همتایان دیجیتال آن هیچ ارزش واقعی ندارند. از زمانهای  قدیم تا حالا در جهان غیر از پول کالاهای حقیقی مانند طلا، نقره، از جمله خرما، گندم و الخ.. بعنوان پول شناخته شده است انسانها با اینها تجارت می کردند. ولی پولهای مجازی مانند بیت کوین به هیچ وجه کالا محسوب نمی شود و  پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال هستند . غالبا در دوران کنونی برای پولشویی استفاده می شود.

تفاوت اساسی بین پول حقیقی  و پول مجازی (بیت کوین)  این است که پول در گردش دارای مرجع قانونی است که توسط کشور صادر کننده ارائه می شود ، و طبق معیارهای خاص صادر می کنند  ولی ارزهای دیجیتال مرکزی برای تولید این پولها وجود ندارد. ارزش آنها در عالم مجازی  بالا و پایین می رود ، کسانی که از برخورد با آن متاثر شده اند نمی توانند جبران خسارت کنند،  زیرا مشخص نیست که چه کسی پشت آن است.

خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

﴿وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ ‌بَيْنَكُمْ ‌بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ [البقرة: 188]

و اموال يكديگر را به باطل (و ناحق) در ميان خود نخوريد! و براي خوردن بخشي از اموال مردم به گناه، (قسمتي از) آن را به قضات ندهيد، در حالي كه مي‏دانيد (اين كار، گناه است)!

با توجه به آیه قرآنی معامله با بیت‌کوین و پول‌های مجازی از لحاظ شرعی اشکال دارد و مجاز نیست.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید