دين وفطرت

آیا در قران کریم امام جماعت و نماز جماعت سفارش شده است؟ جایگاه و اهمیت نماز جماعت در اسلام چیست؟

آیا در قران کریم امام جماعت و نماز جماعت سفارش شده است؟ جایگاه و اهمیت نماز جماعت در اسلام چیست؟

پاسخ:

در قرآن کریم به طور مستقیم به نماز جماعت اشاره نشده است ولی در برخی از آیات قرآن کریم خدای متعال می فرماید که باهم نماز بخوانید. اگر امام نباشد جماعت چطور ارکان نماز را باهم انجام خواهند داد؟ البته این ممکن نیست.

به عنوان مثال در آیه 43 سوره بقره می خوانیم:

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿۴۳﴾

و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و با ركوع ‏كنندگان ركوع كنيد.

همچنین در آیه 43 سوره آل عمران می خوانیم:

يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

ای مریم، فرمانبردار خدا باش و نماز را با اهل طاعت به جای آر.

و در آیه 102 سوره نسا می فرماید:

وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا

“و هرگاه شخص تو در میان سپاه اسلام باشی و نماز بر آنان به پا داری باید آنها با تو مسلّح به نماز ایستند، و چون سجده نماز به جای آوردند (و نماز را فُرادی تمام کردند) در پشت سرِ شما رفته و گروهی که نماز نخوانده بیایند و با تو نماز گزارند و البته با لباس جنگ و اسلحه، زیرا کافران آرزو و انتظار دارند که شما از اسلحه و اسباب خود غفلت کنید تا ناگهان یکباره بر شما حمله ور شوند. و چنانچه بارانی یا مرضی شما را از برگرفتن سلاح به رنج اندازد باکی نیست که اسلحه را فروگذارید ولی از دشمن برحذر باشید؛ خدا برای کافران عذابی سخت خوارکننده مهیا ساخته است”

در این آیات توصيه به نماز جماعت و انجام عبادت همراه ديگران شده است، زيرا اسلام به اجتماع سفارش كرده است و انزوا و گوشه‌نشينى را دوست ندارد. دین ما دین  وحدت و صلح است و مسلمانان باید حتی در انجام عبادات با هم متحد باشند و به قرآن تمسک جویند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید