دين وفطرت

کسی که به علت بیماری نمی تواند روزه بگیرد چند روز باید قضا به جا بیاورد؟

کسی که بیمار شده و نمی تواند روزه بگیرد چند روز باید قضا به جا بیاورد؟

پاسخ:

خداوند در قرآن به بیماران و مسافران رخصت روزه نگرفتن را داده است. اما از اینکه اگر روزه بگیرند به خیر آنها است نیز خبر داده است. کسی که می داند روزه برای صحت  او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد می تواند روزه را ترک کند. خدای متعال در کتاب خود در آیات 183- 185سورهٔ بقره می فرماید که کسی که بیمار و در سفر است می تواند روزه را ترک کند.

در این آیات می خوانیم:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١٨٤﴾شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿١٨٥﴾

ای آنانی که باور دارید! روزه، بر شما فرض شد چنان که فرض شد بر کسانی­که پیش از شما بوده اند، باشد که از اشتباهات پرهیز کنید. چند روز شمرده شده ای را (روزه بگیرید) و هر کس از شما بیمار و یا در سفر باشد به شمار روزهایی که نگرفته است از روزهای دیگر روزه بگیرد و بر کسانی که روزه در توانشان است؛ به اندازۀ سیر کردن مسکینی/بیچاره ای فدیه فطره) دادن بایسته است. و هرکس خوبی بیشتری انجام دهد برای او خیلی بهتر است  بداند که خداوند پاداش هر نیکی را دهنده است و روزه گرفتن شما(در بیماری و در سفر هم) برای شما خیلی بهتر است اگر بدانید! چند روز شمرده شده] ماه رمضان است كه در آن قرآن نازل شده، رهبری برای انسان­ها با نشانه­هایی روشن از هدايت، و فرقان /جدا کنندهٔ حق از باطل. پس كسى از شما كه این ماه را در می­یابد بايد آن را روزه بدارد، و هر کس بیمار و یا در سفر باشد به شمار روزهایی که نگرفته است از روزهای دیگر روزه بگیرد. خدا برای شما آسانى می­خواهد، سختی نمی­خواهد. و این­ها، براى اين است كه: عده/شمار را كامل کنید (روز پایانی روزه)، و خدا را بر اين­كه شما را به راه درست رهنمون شده، ‌با تکبیرها یاد کنید(نماز عید برپا دارید) و نيز براى اين كه سپاس‏گزارى كنيد/وظیفهٔ تان را به جا آورید” (ترجمه بنیاد سلیمانیه)

بنابر این کسی که روزه را به سبب بیماری ترک کرده باشد  باید بعد از بهبودی  آن روز قضای آن روز را به جا بیاورد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید