دين وفطرت

آیا مرد می تواند زن متوفی خود را غسل دهد؟ 

سوال:

آیا مرد می تواند زن متوفی خود را غسل دهد؟  و اگر مرد فوت کرده باشد زنان نیز می توانند در نماز جنازه مشارکت نمایند؟

پاسخ:

برای هر کسی که فوت کرده نماز جنازه خوانده می شود که در آن نماز هم مردان و هم زنان میتوانند  شرکت کنند. در تاریخ اسلام نیز می خوانیم که  بر رسول خدا (ص) هم مردان و هم زنان و حتی کودکان نماز جنازه خواندند.

اما در مورد غسل میت می توان  گفت که برخی از احکام مذاهب زوجیت به خاطر فوت از بین می‌رود. ولی هیچ مبنای معتبری برای این حکم وجود ندارد زیرا ازدواج زن و شوهردر بهشت نیز  ادامه دارد. بنابر این پس از فوت یکی از زن و شوهر محرمیت میان ایشان از بین نمی رود. و البته  واجب هست که  غسل مرد را مردان و غسل زن را زنان بر عهده بگیرند، ولی چنانچه در بالا ذکر کردیم زن و شوهر از این قاعده مستثنی هستند، هر یکی از آنها یعنی زن می تواند شوهر خود را، و شوهر می تواند زن خود را غسل دهد.

علاوه بر این  از ام المومنین  عایشه (رض) وارد شده که گفت: ” رجع إلی رسول الله صلی الله علیه و سلم من جنازة بالبقیع، و أنا أجد صداعا فی رأسی و أقول : وارأساه فقال : بل أنا و اراساه، ما ضرک لو مت قبلی فغسلتک و کفنتک ثم صلیت علیک و دفنتک ” (ابن ماجة ، جناره) یعنی: «پیامبر صلی الله علیه و سلم بعد از به خاک سپاری جنازه‌ای در بقیع، نزد من بازگشت، در حالی که سردرد شدیدی داشتم و می‌گفتم : وای سرم، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: بلکه من «وای سرم». تو را چه زیان رسد اگر قبل از من بمیری، من تو را بشویم و کفن کنم و سپس بر تو نماز بخوانم و تو را به خاک بسپارم”.

آیدین ملایم

(مترجم علی رضا)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید