دين وفطرت

آیا هر که به مسجد می رود مومین می شود؟

آیا چنین حدیثی وجود دارد که پیامبر خدا (ص) فرموده است “کسی را دیدید که از مسجد بیرون می آید به مومن بودنش شهادت دهید”؟ مگرهر که به مسجد می رود مومن می شود؟

پاسخ:

از ابوسعید خدری نقل شده است، پیامبر اکرم (ص) در حدیثی در خصوص اهمیت حضور در مسجد می‌فرمایند:

“وقتی شخصی را می بینید که در مسجد رفت و آمد همیشگی داشته باشد، شهادت دهید که او مؤمن واقعی است”

اینجا چون ممکن است انسان تعجب کند که مگر به مسجد رفتن معیار ایمان انسان می باشد؟! اما اگر خوب توجه کنیم خواهیم دید که ریشه این توصیه و حدیث در آیه است. موضوع مسجد به قدری در آیات الهی اهمیت دارد که خداوند در آیه 18 سوره توبه صراحتا می‌فرماید:

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ

“مساجد الهي را تنها كسي آباد مي‏كند كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و نماز را بر پا دارد و زكوة را بپردازد و از چيزي جز خدا نترسد، ممكن است چنين گروهي هدايت يابند”

الان اینجا یک بحثی هست در رابطه با آباد کردن مساجد، که مسجد یک آبادی ظاهری و یک آبادی باطنی دارد. طبق توضیحاتی که پیامبر(ص)  در پرتو آیه 18 سوره توبه کرده است، استمرار در نماز،  حضور در مسجد و نمازهای جماعت یکی از قوی ترین نشانه های مؤمن بودن انسان است. اما از آنجایی که ما انسان ها باطن آن شخص را نمی دانیم، با نگاه به ظاهر او در مورد او تصمیم می گیریم. اگر در مورد شخصی که در مسجد و جماعت حاضر می شود از ما سوال کنند که آیا آن شخص مسلمان است یا نه، پاسخی که می دهیم “مسلمان” است. مراد از این روایت این است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید