دين وفطرت

آیا واجب هست که شخص گناهکار بلافاصله از گناه خویش استغفار کند؟

آیا واجب هست که شخص گناهکار بلافاصله از گناه خویش استغفار کند؟

سوال:

می گویند که انسان بعد از انجام گناه باید فورا توبه کند، ولی می دانم که باب توبه خدای متعال تا اخرین نفس بر روی بندگانش باز است. سوال من این است که آیا گناهکار باید بلافاصله توبه کند  و الا قبول نمی شود؟

پاسخ:

خدای متعال همواره توبه بندگان خود را قبول می کند به این معنی که کسی که آلوده گناه شده، آن زمان که از عملش احساس پشیمانی نماید و از کردار زشت خود استغفار کند و از گناهانش دست بکشد و تصمیم به ترک گناه بگیرد و دیگر به سوى آن برنگردد دیگر توبه کرده است. بنابر این  اگر انسان گنهکاری در واپسین لحظات عمرش، واقعاً به درگاه خدای متعال باز گردد، و از سر صدق و اخلاص توبه نماید، خداوند او را مورد عفو و بخشش قرار می‏دهد.

خدای متعال در این مورد در سوره نساء می فرماید:

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا . (۱۷)

بی تردید توبه نزد خدا فقط برای کسانی است که از روی نادانی مرتکب کار زشت می شوند، سپس به زودی توبه می کنند؛ اینانند که خدا توبه آنان را می پذیرد، و خدا همواره دانا و حکیم است.

وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (۱۸)

و برای کسانی که پیوسته کارهای زشت مرتکب می شوند، تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد گوید: اکنون توبه کردم. و نیز برای آنان که در حال کفر از دنیا می روند، توبه نیست. اینانند که عذابی دردناک برای آنان آماده کرده ایم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید