دين وفطرت

آیا پوشیدن جواهرات طلا و ابریشم  برای مردان حرام است؟

چرا در اسلام پوشیدن لباس ابریشم و زیور کردن آلات طلا برای مردان تحریم شده است؟ از احادیث می خوانیم که رسول خدا (ص) می فرماید: “طلا و حریر برای زنان و مونثان امت من حلال شده و بر مردان و مذکران حرام گردیده است”. آیا این حدیث صحیح است؟

پاسخ:

دوست عزیز

اولا، باید یک بار برای همیشه بفهمیم که فقط خدای متعال می تواند چیزی را حرام  یا حلال کند وهیچ موجودی جز خداوند قدرت و حق حرام یا حلال کردن را ندارد. لذا بايد ببينيم خداوند در اين باره چه مي فرمايد، چنانچه آیه ای بسیار روشنی در این مورد در کتاب خدا  آمده است:

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

بگو چه كسي زينت هاي الهي را كه براي بندگان خود آفريده و روزيهاي پاكيزه را حرام كرده است ؟ بگو اينها در زندگي دنيا براي كساني است كه ايمان آورده‏ اند (اگر چه ديگران نيز با آنها مشاركت دارند ولي) در قيامت خالص (براي مؤ منان) خواهد بود اينچنين آيات (خود) را براي كساني كه آگاهند شرح مي‏دهيم. (اعراف 33)

با بيان مقدمات فوق به اين نتيجه مي رسيم كه حلال و حرام ها را فقط خدای متعال تایید می نماید.

ثانیا، چیزی را که در دنیا حرام بوده، خداوند برای مؤمنان در بهشت ​​توصیه نمی دهد. بد همیشه بد است و حرام همیشه حرام است.

در سوره فاطر می خوانیم:

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ.

(پاداش آنها) باغهاي جاويدان بهشت است كه وارد آن مي‏شوند،در حالي كه به دستبندهائي از طلا و مرواريد آراسته‏ اند و لباسشان در آنجا از حرير است! (فاطر 33)

از آیه مذکور بر می آید که اهل بهشت اجازه پوشیدن ​​لباس ابریشمی و حریر را دارند. پس آیا این سوال به ذهن انسان نمی آید که لباس ابریشم این دنیا حرام ، آن دنیا حلال است؟

بنابر این احادث در مورد ممنوعیت طلا و ابریشم برای مردان قطعاً جعلی است و استفاده از حریر به عنوان لباس و از طلا  برای مردان حرام نیست.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید