دين وفطرت

حکم بلند خواندن ماموم فاتحه را در نماز جماعت

السلام علیکم. درود بر شما، خداوند متعال جزای خیر شما را عنایت فرماید.

ابتدا می خواهم به حضور شما عزیزان عرض نمایم که هر چه در سایت شما مطالعه می کنم عشقم به دین بزرگمان بیشتر می شود. خدا را سپاس می گویم که مرا به این سایت فوق العاده که یک ذره هوی و هوس پیروی نمی کند راهنمایی کرده است.  نوشته های شما عزیزان با کتاب خدا وعقل مطابقت دارد و این است دین واقعی.

سوال من این است که  آیا فاتحه را بعد از خواندن امام در نماز جماعت ما هم باید بخوانیم؟  و خواندنش بهتر است یا نه؟ چون مذاهب هر کدام نظر متفاوتی دارند، مثلا  شافعی می گوید که خواندن آن واجب است، لیکن  حنفی ها واجب محسوب نمی کنند.  و من پیش از آن که خداوند متعال  مسلمان شدنم را به برکت مقام شریف شما عنایت فرمود پیرو مکتب شافعی بودم.  آیا پیامبر صلی الله علیه و آله نمی فرماید :امام فقط برای اقتدا است”؟  لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

وعليكم السلام ورحمة الله

از توجه شما به وب سایت ما بسیار سپاسگزاریم و از خداوند متعال برای خود ما و برای شما ثابت قدم و صداقت دایم در گفتار و عمل خواستاریم.

در مورد قرائت مأموم می توان گفت که اگر در نماز فاتحه توسط امام جماعت با صدای بلند خوانده باشد و مأموم صداى قرائت امام را در نماز بشنود، در آن وقت گوش دادن به او كافى است، چون خواندن فاتحه و سوره در نماز جماعت بر عهده امام است.  ولى اگر امام بعد از خواندن فاتحه سكوت كند و به جماعت اجازه دهد كه آن را در خفا بخواند، بهتر است كه جماعت آن را بخوانند. و  همچنین اگر کسی آن را نخواند، اشکالی ندارد، زیرا فاتحه را پیش از آن از امام شنیده است.

خداوند متعال می فرماید:

﴿وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ‌وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴾ [الأعراف: 204]

“هنگامي كه قرآن خوانده شود گوش فرا دهيد و خاموش باشيد تا مشمول رحمت خدا شويد”

ولی در مواقعی که پیش نماز با صدای  بلند نمی خواند بر نمازگزار واجب است در حال ایستاده ذکر خدای متعال را کند و قرآن بهترین ذکر است.

﴿فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ ‌قِيَامًا ‌وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ﴾ [النساء: 103]

“و هنگامي كه نماز را به پايان رسانيديد خدا را ياد كنيد در حال ايستادن و نشستن و به هنگامي كه به پهلو خوابيده‏ ايد…”

پیامبر خدا (ص) در هر رکعتی که قیام می کرد فاتحه می خواند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید