دين وفطرت

حکم ازدواج با زن شوهردار

سلام علیکم

من با زنی آشنا شدم  و با او ازدواج کردم.  وقتی که با او آشنا شدم به من گفت که مجرد هستم و من به حرف او باور کردم. بعد از مدتی متوجه شدم که این زن به من خیانت کرده است، یعنی قبل از من با مرد دیگری  در عقد بوده و هنوز در ازدواج است.   حالا من از نظر شرعی با آن زن زنا  کردم؟

پاسخ:

علیکم السلام و رحمت الله و برکاته

از نظر دین  اسلام رابطه با زن شوهردار، زنا محسوب می‌شود. ازدواج با زن  شوهردار از منظر اخلاق و شرع به شدت منع شده و مورد نکوهش واقع شده است یعنی از نظر شرعی بر اساس آیه ۲۴ سوره نساء، نکاح با زن شوهردار حرام است. خدای متعال  در همان آیه می فرماید: ” ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است ” (وَٱلْمُحْصَنَـٰتُ مِنَ ٱلنِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَـٰنُكُمْ ۖ)  حرمت این امر به قدری واضح است که مبانی اسلامی و قانونی را برای حرمت ازدواج با زن شوهردار می توان در نظر گرفت.

“مُحْصَنات” جمع “مُحصَنة” از ماده “حصن” به معنى قلعه است، و به همین مناسبت به زنان شوهردار و همچنین زنان عفیف و پاکدامن که از آمیزش جنسى با دیگران خود را حفظ مى کنند و یا در تحت حمایت و سرپرستى مردان قرار دارند “محصَنة” گفته مى شود.

اما شرایط شما متفاوت است، شما که قبل از ازدواج با آن زن از متاهل بودنش اطلاعی نداشتید  و ازدواج کردید تماس شما با وی زنا محسوب نمی شود.

لازم به ذکر است که  آن زن در حالی که با دیگری ازدواج کرده و با شما رابطه جنسی داشته، زنا کرده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید