دين وفطرت

حکم دادن زکات به غیر مسلمان چیست؟

سلام علیکم

من خارج از کشور زندگی می کنم و زکات و صدقات خود را به  ترکیه ارسال می کنم. در کشوری که من زندگی می کنم افراد نیازمندی هستند ، اما می ترسم آنها پولی را که می دهم خرج الکل و قمار نمایند. آیا می توانم زکاتم را به غیر مسلمان بدهم؟

پاسخ:

بهتر است شما زکاتی خود را به کسانی که آنها را می شناسید بدهید و بهتر است به نزدیکان خود احسان کنید و در دادن زکات ، بستگان نیازمند خود را بر دیگران مقدم کنید و نمى‌توان به کسى که زکات را در معصیت مصرف مى‌کند، زکات داد. چنانچه خدای متعال در کتاب خود  افراد مستحق دریافت زکات را معرفی کرده  و در آیه ۶۰ سوره توبه اینچنین می فرماید:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ.  فَرِیضَهً مِنَ اللَّهِ . وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

” صدقات تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیان [گردآورى و پخش] آن و کسانى که دلشان به دست آورده مى ‏شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد [این] به عنوان فریضه از جانب خداست و خدا داناى حکیم است”

اما همه غیر مسلمانان به قول شما مشروب‌خوار و قمارباز نیستند، در میان آنها افراد نیازمندی وجود دارد که زندگی معمولی دارند. بنابر این  اگر مستحق زکات باشند، می توانید مساعدتهای مالی خود را با نیت زکات به آنها بدهید.

همچنین بخوانید:

مناسبات مسلمان با غیر مسلمان از نگاه قران کریم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید