دين وفطرت

در باره پوشیدن لباسهای بدن نما توسط زنان

برخی از زنان اگرچه سرشان را می پوشانند با  لباس های بسیار تنگ  و چسبانی بیرون می روند ، آیا از نظر دینی این رفتار صحیح است؟

پاسخ:

از نظر تمام ادیان الاهی، تعالی معنوی زنان مستلزم پوشیدگی او می باشد. بسیاری از موضوعات مربوط به حجاب بر روی مفهوم قرآنی حجب و حیا متمرکز است. قرآن کریم در سوره نور آیه 31 مفهوم شرم از برهنگی را در متن روابط اجتماعی مطرح می‏کند. در این سوره زن و مرد هر دو به حفظ حجب و حیا سفارش شده‏اند.لازم به ذکر است که به طور كلی لباس نباید به قدری تنگ باشد كه حجم بدن مشخص شده و یا موجب جلب توجه نامحرم شود. زیرا تمام بدن زن تزئینی است که توجه را به خود جلب می کند همانطور که از آیه 14 سوره آل عمران چنین برداشت می شود:

“زُيِّنَ لِلنَّاسِ ‌حُبُّ ‌الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ” (آل عمران: 14)

مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیان‌هایی از طلا و نقره و اسبهای نشان دار نیکو و چهارپایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، (لیکن) اینها متاع زندگانی (فانی) دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو.

بنابراین ، خداوند متعال دستور داده است که  تمام بدن زن جز صورت و کف پوشانده شود.

“يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ ‌يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا” (الأحزاب: 59)

اى پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مسلمان بگو كه روسريهاى خود را بر خود بپوشند، كه به اين وسيله محتمل‏ترست كه شناخته شوند و رنجانده نشوند، و خداوند آمرزگار مهربان است.

و همچنین می خوانیم:

‏”وَلَا يَضْرِبْنَ ‌بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ” (النور: )

و زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند،

بنابر این دین ما مانع از بیرون رفتن زنان مسلمان با لباسهای زیبا نمی شود ، مشروط بر اینکه پوششی باشد که زینتش را توصیف نکند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید