دين وفطرت

چرا در سوره مائده خدای متعال در باره حضرت عیسی و مادرش مریم “هر دو، غذا می‌‏خوردند” می گوید؟

چرا در سوره مائده خدای متعال در باره حضرت عیسی و مادرش مریم “هر دو، غذا می‌‏خوردند” می گوید؟ چه نیازی در قران کریم برغذا خوردن آنها بود؟

پاسخ:

معلوم است که در آیین مسیحیت عده ای از مسیحیان اعتقاد به الوهیت حضرت عیسی و مادرش دارند. ولی قران کریم حضرت عیسی را  به ما بعنوان یکی از پیامبران خدای متعال تقدیم می کند و اشاره می کند که  کسانی که وی را خدا یا پسر خدا می دانند شرک کرده اند. هدف نهایی نزول قرآن، توحید و دور کردن انسانها از شرک است. حضرت عیسی یک نبی، دارای رسالت و برخوردار از علم و حکمت است و کتاب او انجیل می باشد (..وَآتَیْناهُ الاِنْجِیلَ فیهِ هُدًی وَ َنُور… و به او انجیل دادیم که در آن، هدایت و نور است (مائده،46).

البته این مساله نیز سبب دارد که چرا مسحیان به حضرت عیسی و مادرش نسبت الوهیت دادند.   مسحیان جهت تعظیم و احترام به حضرت عیسی او را پسر خدا نامیدند و بعدها  افراط کردند و این احترام تبدیل به اعتقادشان شد و او را فرزند واقعی خداوند متعال خواندند.

کتاب خدا قرآن کریم به شدت این اعتقاد را تکذیب کرده و تایید می نماید که حضرت عیسی تنها پیامبری بوده و مانند دیگر انسانها از رحم مادرش به دنیا آمده است و در قران کریم به این نکته چنین اشاره می کند:

“فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِم حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا” قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا. قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا ما روح خود را به شکل بشری خوش‌اندام به سوی او فرستادیم. مریم گفت من از تو به خدای رحمان پناه می‌برم. آن روح گفت من فقط فرستاده‌ی پروردگار تو هستم برای اینکه به تو پسری پاکیزه ببخشم”

همان طور که در بالا اشاره کردیم،  برخی از مسحیان اعتقاد به الوهیت مریم نیز دارند ولی با کوچکترین ملاحظه‏ی آیات قرآن کریم درمورد حضرت عیسی به خوبی روشن می‏شود، که حضرت عسی و مادرش هرگز ادعای خدایی یا جزو ذات الوهیت نداشته اند و چنانچه می خوانیم:

“وَ إِذْ قالَ اللَّهُ یا عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونی‏ وَ أُمِّیَ إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَکَ ما یَکُونُ لی‏ أَنْ أَقُولَ ما لَیْسَ لی‏ بِحَقٍّ…”( مائده 116)

و آن‌گاه که خداوند به عیسى بن مریم می‌گوید: آیا تو به مردم گفتى که من و مادرم را دو معبود غیر از خدا انتخاب کنید؟! او می‌‏گوید: تو منزهى! من حق ندارم آنچه را که شایسته‌ی من نیست بگویم.

در مورد آیه ای که در سوال ذکر کردید ، این آیه نیز ثابت می کند که  حضرت عیسی و حضرت مریم فقط یک انسان هستند

“مَا الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ…”(مائده 75)

“مسیح فرزند مریم، جز فرستاده‌ای بیش نبود، پیش از وى نیز، فرستادگان دیگرى بودند، مادرش، زن بسیار راست‌گویى بود، هر دو، غذا می‌‏خوردند”

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید