دين وفطرت
خوردن ماهی بی پولک

خوردن ماهی بی پولک

خوردن ماهی بی پولک

سؤال: ما اصلا ماهی که پولک نداشته باشد را نمی خوریم، چون حرام می دانیم. اما در استانبول دیدم که ماهی که اصلا پولک ندارد را می خورند. مگر خوردن ماهی که اصلا پولک نداشته باشد حرام نیست؟

جواب: در دین یهودی خوردن ماهی که پولک ندارد حرام است. برخی احادیثی که به همین معنی نقل شده، به نظر ما از جمله روایات اسرائیلی است، برای تشخیص حق از باطل به قرآن کریم مراجعه می کنیم:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ [1]

صيد دريا و ماكولات آن براى شما حلال شده است تا براى شما و مسافران بهره ‏اى باشد و[لى] صيد بيابان مادام كه محرم مى‏ باشيد بر شما حرام گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مى‏ شويد پروا داريد.

منظور از "صید دریا " خوردن آن موجوداتی که فرار می کنند از صیاد و "طعامه" (که مترجم آن را مأکولات گفته) آن موجوداتی که در دریا کم تحرک یا بی تحرک می مانند.

در فقه حنفی ماهی ها را تقسیم نکردند به حلال و حرام، اما فقط خوردن ماهی را حلال و خوردن غیر از ماهی از موجودات دریا را حرام می دانند. این فتوی هم اساس و دلیل ندارد. خلاصه بحث: خوردن هر نوع ماهی چه پولک داشته باشد چه نداشته باشد حلال است.

 

 


[1] مائده 96؛

نظریه ها

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید