دين وفطرت
راجع به نماز بیشتر بدانیم

راجع به نماز بیشتر بدانیم

در قرآن چنین آمده:  اقموا الصلاتی لذکری، برای ذکر من نماز بخوانید. اما این که  در نماز   باید قرآن خوانده شود در خود قرآن نیامده است. سوره های قرآن را به عنوان بهترین ذکر در نماز می خوانیم. دلیل مان هم همین است. و الا واجب نیست که در نمازحتما سوره قرآن خوانده شود. پیامبر (ص) به یک فردی که بلد نبود قرآن بخواند، فرمودند که او این ذکر را در نماز بگوید: سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله والله اکبر

در قرآن کریم چنین آمده:

فاذا قضیتم الصلاة فإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا [1]

و چون نماز را به جاى آورديد خدا را [در همه حال] ايستاده و نشسته و بر پهلوآرميده ياد كنيد پس چون آسوده‏خاطر شديد نماز را [به طور كامل] به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است

اما آنچه که متعلق به سوره فاتحه:

در حدیثی از پیامبر (ص) آمده: لا صلاة الا بقاتحة الکتاب،  نمازی بدون فاتحه نیست.

حنقی ها (به نظرمان درستش هم همین است) این حدیث دلیل بر اهمیت ویژه سوره فاتحه  می دانند. طبق نظر شافعیه نماز بدون سوره فاتحه باطل است. اما با این حال شافعیه می گوید که اگر کسی نمی تواند سوره فاتحه را صحیح بخواند، باید نماز را با ذکر دیگر بخواند. یعنی آنها هم قبول دارند که کسی بدون فاتحه هم می تواند نماز بخواند. اما باید صحیح خواندن این سوره را یاد بگیرد (واجب است در نزد شافعیه).

حنفیه می گوید که اگر کسی نمی تواند سوره را صحیح بخواند می تواند معانی آن را به زبان خود بخواند. چه سوره فاتحه باشد و چه سوره دیگری باشد فرقی نمی کند. کسی که بتواند سوره را صحیح  بخواند باید اصل را ( نه ترجمه و معنی را ) بخواند. این فتوای حنفی به نظرما درست می باشد. مهم نماز ذکر کردن خدا باشد.



[1]  نسا 103،

نظریه ها

  • خیلی ممنون.
    چه وقت جایز است نماز نشسته یا خوابیده باشد؟
    آیا بعد از حمد سوره واجب است؟
    سوره باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟از لحاظ تمام بودن.

    • خواهش می کنیم. اما جواب سؤال: نماز عبادتی است که نباید مکلف آن را (غیر از حالات عذر شرعی) ترک کند. از این رو به کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند باید آن را نشسته به جا بیاورد، همچنین کسی قادر نباشد نشسته بخواند باید خوابیده بخواند. این رخصت اهمیت نماز (بر هر حال نباید ترک شود) را نشان می دهد. اما این که چه کسی قادر نیست ایستاده (نشسته) بخوند باید خود طرف تشخیص دهد که در انجام این عمل به حرج (احساس درد، سرگیجه …) نیافتد. اما جواب سؤال بعدی: بعد از حمد خواندن سوره در نماز واجب نیست. چون خواندن سوره واجب نیست نمی توانیم خصوصیاتی که باید آن داشته باشد را بگوییم.

    • بستگی به خود انسان دارد و در افراد مختلف است. اما این به آن معنی نیست که در این مرحله نباید نماز بخواند

  • در مرحله اول اگر نماز را دیر خواند این با بنده بودن او منافاتی ندارد؟
    حجاب در نماز چقدر است اگر شلوار من کوتاه است یا کمی از دستم بیرون بیاد اشکال دارد؟
    خیلی برایم عجیب است که خانم هایی که جلو نامحرم چادر نمی پوشند اما در نماز حجاب کامل دارند آیا این نشانه خوبی است؟
    آیا خواندن نماز در حال حبس ادرار اشکلال دارد؟

    • نه، با بنده بودن او منافاتی ندارد، فقط اگر عذری نداشته باشد و همیشه دیر بخواند، نشانه سبوک شماردن نماز است.
      حجاب در نماز پوشاندن کل بدن غیر از وجه، کفین و پا تا مچ پا. اما این که برخی خانم ها فقط در نماز حجاب کامل دارند، از این که یا حکم شرعی حجاب را نمی دانند و یا می دانند اما عمل نمی کنند.
      حبس ادرار در حین نماز خواندن کراهت دارد

  • خیلی ممنون که سوالات چند گزینه ای مرا کامل پاشخ میگویید خداوند به شما و سایر پاسخ دهندگان این سایت عافیت روز افزون بدهد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید