دين وفطرت

در باره شک اعتقادی

سلام علیکم

من یک آشنایی دارم که ایمان خود را از دست داده و در قلبش بیماری شک ایجاد شده است. می خواستم بپرسم برای خلاص شدن از این بیماری و ثابت قدم ماندن در ایمان چه کاری لازم است؟

علیکم سلام

یکی از مسائلی که بعضا افراد دچار آن می شوند شک و شبهه در اعتقادات می باشد. گاهی در ذهن برخی از مردم  درباره برخی مسائل و امور شک‌هایی ایجاد می‌شود و شک اعتقادی و دینی در قلب انسان داخل شده و خارج نشود به ایمان او لطمه می‌زند. چنین اشخاص باید دلایل و مستنداتی را درباره موضوعی که در آن اظهار انکار یا تردید کرده است بیابد و پاسخ های رضایت بخشی به سوالات خود پیدا کند.

توضیح بیشتر این که انسان نباید فراموش کند که شیطان دشمن خطرناک اوست و مستقیم باورهای انسان را هدف قرار می دهد و تلاش می کند ابتدا با القاء شک و تردید پیرامون اعتقادات، پایه های اعتقادی او را دچار تزلزل کند  تا اینکه رفته رفته بنیاد اعتقادیش فرو ریزد، و در نتیجه انسان تمام چیزهای که اعتقاد داشته انکار کند.

بهترین درمان شبهات در قلب قرآن کریم است.

برای خلاص کردن چنین اشخاص بگذارید قرآن را به زبان مادری خود بفهمد و بخواند. آنگاه تردیدهای او از بین می رود و ایمان، اخلاص و تقوا افزایش می یابد.

علاوه بر این مسلمان باید هم در ایمان و هم در عمل به دلایل اعتماد کند. در غیر این صورت مقلد می شود. از طرف دیگر مقلدیت در آیات مختلف قرآن بیان شده است که کار پسندیده ای نیست.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید