دين وفطرت

در باره وصیت برای سوزاندن جسد

کسی که وصیت کرده  بعد از مرگش ،جسدش را بسوزانند، آیا نظر اسلام در این مورد چیست؟

پاسخ:

برخی اقوام مانند اقوام هندی با مذهب بودا گویا برای آمرزش مردگان، این کار را انجام می‌دهند. بعضی  مذاهب و اقوام خاکستر مرده  را دفن می‌ نمایند و برخی نیز  آن را در رودخانه یا دریا می ‌ریزند.

ولی جسد مسلمان بعد از مرگش وفق آداب دین اسلام باید شسته شود نماز جنازه خوانده شود و دفن شود. این کار حفظ احترام شخص متوفی و به نزدیکانش محسوب  می شود.

ولی سوزاندن جسد در دین ما وجود ندارد و این امر بی‌احترامی بزرگی به متوفّی و بستگان وی می‌باشد  و کسی که دستورات دین اسلام را قبول می کند راضی نیست که عزیز او به این سرنوشت گرفتار شود.

خدای متعال در کتاب خود در مورد دفن مرده به خاک را اینچنین می فرماید:

أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا (مرسلات 25-26)

“آیا زمین را مرکز اجتماع انسانها قرار ندادیم ، هم در حال حیاتشان و هم مرگشان؟”

علاوه بر این از کتاب خدا  استفاده ميشود كه اولین بدنی  كه دفن شد، بدن فرزند آدم می باشد كه به دست برادرش كشته شده، و او كيفيت دفن را از كلاغی یاد گرفت

فَبَعَثَ اللّهُ غُرابـًا يَبحَثُ فِي الاَرضِ لِيُرِيَهُ كَيفَ يُوَري سَوءَةَ اَخِيهِ قالَ يـَوَيلَتيَ اَعَجَزتُ اَن اَكونَ مِثلَ هـَذا الغُرابِ فَاُوَرِيَ سَوءَةَ اَخي فَاَصبَحَ مِنَ النّـَدِمين(مائده، 31)

پس خداوند كلاغی را برانگيخت كه زمين را به چنگال گود نمايد تا به او بنمايد كه چگونه بدن مرده برادر را زير خاك پنهان سازد. با خود گفت: اي وای بر من! آيا من از آن عاجزترم كه مانند اين كلاغ باشم تا جسد برادر را زير خاك پنهان كنم. و از اين كار سخت پشيمان گرديد.

پرفسور عبد العزیز بایندر

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید