دين وفطرت

زنانی که به سبب قرابت ازدواج کردن با آنها جایز نیست.

سلام علیکم:

لطفا  در باره زنانی که ازدواج با آنها جایز نیست اطلاعی بدهید و آیا اسلام ازدواج کردن با زنی اهل کتاب اجازه می دهد؟ لطفا در این باره توضیح کافی بدهید.

پاسخ:

علیکم السلام

در دین مبین اسلام در مورد ازدواج با بعضی زنان ممنوعیت وجود دارد که این امر در قران کریم روشن و واضح بیان شده است.  خدای متعال درقران کریم در باره با زنانی که ازدواج با آنها حرام است چنین می فرماید:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ.. (سورهٔ نساء: 23)

“بر شما حرام شده است: مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر…”

بقول دیگر  ازدواج کردن با مادر که مادربزرگ‌ها را از جهت پدر و مادر شامل می‌شود و  دختر، که نوه‌ها را نیز شامل می‌شود، خواهر، چه خواهر تنی باشد و چه خواهر ناتنی از پدر یا مادر، عمه که عمه پدر و عمه مادر را شامل می‌شود. خاله که خاله پدر و خاله مادر را شامل می‌شود و دختر برادر که نوه‌های برادر هر قدر که پایین برود شامل می‌شود، دختر خواهر و  هر قدر که پایین برود را نیز شامل می‌شود حرام می باشد.

پاسخ به  سوال دوم از آن جهت ضروری است که بعضی مسلمانان ازدواج با اهل کتاب را حرام دانسته اند.  سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که کسانی که ازدواج مسلمان با اهل کتاب را حرام می دانند آیا قران کریم را نخوانده اند؟ از کتاب خدا  به نظر می رسد ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان کتابیه از نظر دینی  ممانعتی ندارد، چون خدای متعال در کتاب خود در این مورد می فرماید:

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ( مائده 5)

“امروز چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شد و (همچنين) غذاي اهل كتاب براي شما حلال است و غذاي شما براي آنها حلال مي‏باشد و (نيز) زنان پاكدامن از مسلمانان و زنان پاكدامن از اهل كتاب حلال هستند هنگامي كه مهر آنها را بپردازيد و پاكدامن باشيد نه زناكار و نه دوست پنهاني و نامشروع گيريد، و كسي كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد اعمال او باطل و بياثر ميگردد و در سراي ديگر از زيانكاران خواهد بود”

بنابر این ازدواج کردن با زنی اهل کتاب اشکالی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید