دين وفطرت
سوره کافرون 109

سوره کافرون 109

سورة الکافرون

سوره کافرون[1]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خدا که نیکی اش بی‌اندازه ومهربانی‌اش فراوان

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾بگو: ای کافران![2] (ای آنان که در پنهان  آیات مصر اند )

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾  آنچه را که شما مى ‏پرستيد من نمی ‏پرستم.

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (3) و آنچه راکه  من میپرستم شما نمى ‏پرستيد

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ (4) و من پرستنده آنچه را که شما مى‏ پرستيد نيستم‏

وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (5) ونه شما پرستنده ای  آنچه را که من می پرستیم  نيستيد

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾ بنا بر این دين شما براى شما  و دین من هم برای من.


[1]   در مکه نازل شده است. تعداد آیات 6. این سوره به این دلیل “کافرون” نامیده شده است که در مورد کافران سخن می‌گوید  و نامش را از واژه “کافرون” که در آیه اول ذکر شده گرفته است.  به معنی کافران است.

[2] معنای کفر پوشاندن، . کافر یعنی کسی که می پوشد. (مترادف) در قرآن کریم  اولین نمونه از کافران ابلیس است. در حالی که خدا به او  سجده کردن به آدم علیه السلام  را  امر کرده بود  ولی او سجده نکرد.” این واقعه در قرآن کریم چنین ذکر گردیده هست خداوند ج.ج خطاب به ابلیس چنین میفرماید (چه چیز تو را مانع از سجده به آدم  شد که من به  تو امر کردم فقط تو  نافرمانی کردی؟ ابلیس چنین  پاسخ داد «من از او بهترم،»  که مرا از آتش و او را از خاک آفریده‌ای” و دستور خداوند  را تحت پوشش قرار داد. بنابراین همه کافران دروغگو هستند) .(بقره/39) به دلیل ویژگی غیرقابل تغییر آنها عبارتی که به بهترین نحو با کلمه “کفر” مطابقت دارد “در پنهان  آیات مصر اند” می باشد.

اگر شخصی پس از فهمیدن اینکه قرآن کتاب خداست  در برابر دیدن یکی از آیات مقاومت کند وآنرا بپوشاند  کافر می شود. وهمچنان این شخص مشرک نیز می شود زیرا او علت مقاومت خود را در وهله اول و خدا را در وهله دوم قرار داده است. بنابراین ، هر کافر ، مشرک؛  و هر مشرک نیز کافر است. خدای متعال چنین می فرماید: در دلهای كافران به خاطر اينكه بدون دليل چيزهائي را براي خدا شريك قرار دادند، رعب و ترس مي‏افكنيم .” (آل عمران3/ 151)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید