دين وفطرت

عده وفات زن باردار چقدر است؟

عده وفات زن باردار چقدر است؟ یعنی اگر زن حامله باشد و شوهرش وفات کند چه مدت باید عده وفات نگه دارد ؟

پاسخ:

عده به معنی مدت زمانی است که زنی  بعد از وفات شوهرش  یا طلاق از وی،اجازه ازدواج مجدد ندارد  تا اینکه باید مدتی صبر کند. البته زن بعد از طلاق حق ازدواج مجدد دارد. خدای متعال در این مورد در کتاب خود می فرماید:

فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

هرگاه زنان را طلاق دادید بایستی تا نزدیک پایان زمان عدّه یا آنها را به سازگاری (در خانه) نگاه دارید و یا به نیکی رها کنید، و روا نیست آنان را به آزار نگاه داشته تا بر آنها ستم کنید. هر کس چنین کند همانا بر خود ظلم کرده است. و آیات خدا را به مسخره نگیرید و به یاد آرید نعمت خدا را که به شما لطف فرمود و (به خصوص نعمت بزرگ) کتاب آسمانی و حکمت الهی را که به شما فرستاد و شما را به اندرز آن بهره‌مند گرداند، و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا به همه چیز آگاه است. (بقره 230)

در پاسخ باید بگویم که مدت عده زن بعد از وفات شوهرش چهار ماه ده روز است. اما مدت عده وفات زن حامله با زن غیر باردار تفاوت دارد .

در آیه 4 سوره طلاق ، لزوم نگه داشتن عده وفات شوهر بیان شده است:

وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا

“زناني از شما كه از عادت ماهانه ماءيوسند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداري) شك كنيد، عده آنان سه ماه است، و همچنين آنها كه عادت ماهانه نديده‏ اند، و عده زنان باردار اين است كه بار خود را بر زمين بگذارند، و هر كس تقواي الهي پيشه كند خداوند كار را بر او آسان مي‏سازد”

چنانچه در بالا ذکر کردیم دستور قران کریم مدت عده فوت شوهر چهار ماه و ده روز است ؛ مگر اینکه زن حامل باشد ، که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است. بنابر این در صورتی که زن باردار باشد ، باید تا زمان وضع حمل عده نگه دارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید